Pages

kedua kalinya

entah bagaimana
aku teringat akan abah
untuk kedua kalinya
memandangkan bulan puasa
lebih teringat
lepas sahur 
mesti nampak abah tersadai di tepi pintu
yaa angin sejuk
best gila
dan itulah aku buat selalu
masa bulan ramadhan saja aku berpeluang
sebab sahur
lain dengan angin pagi aku bangun ke sekolah

entah bagaimana
bila aku baca alquran
seolah olah aku berasa dekat dengan Allah, Malaikat dan Abah
itu apa yang aku rasa
seolah olah mereka mendengar
ketika itu
aku menangis teresak esak
dan
air mata bagai diusap oleh abah

entah bagaimana
aku mengaji sambil berbicara
ustazah pernah berkata
dan kata kata ini pun pernah aku dengar di tv
"pada bulan ramadhan orang yang meninggal, hukumannya dan mereka akan direhatkan"
ya sebab itu aku suka bulan ramadhan
aku berdoa agar abah ditempatkan di kalangan orang yang beriman
dan berharap seksaan di kubur dihentikan untuk selama lamanya
itu sahaja aku pinta

"dikala anak soleh/solehah sedang berdoa kepada ibu bapa mereka. seksa kubur ibu bapa mereka diberhentikan sepanjang anak itu berdoa"
dan aku berharap aku dikalangan anak yang solehah
tapi
aku kurang yakin

pesankan kepada abah,
aku rindu.


No comments:

Post a Comment